Wypadki w pracy – obowiązki pracodawcy.
Obowiązkiem pracodawcy jest zapobieganie wypadkom przy pracy. Gdy jednak dojdzie do wypadku, wówczas również ma on określone zobowiązania. O czym należy wtedy pamiętać?
Czym jest wypadek przy pracy?
Wypadkiem przy pracy nazywa się zdarzenie wywołujące uraz albo śmierć, do którego doszło:
- Nagle,
- Z przyczyny zewnętrznej,
- W związku z pracą.
Według przepisów wypadek ten musi nastąpić podczas albo w związku z wykonywaniem obowiązków pracowniczych albo poleceń przełożonych, a także bez polecenia, ale na rzecz pracodawcy.
Wypadkiem przy pracy jest też wypadek, do którego doszło w czasie, gdy pracownik pozostawał do dyspozycji pracodawcy w drodze pomiędzy siedzibą firmy a miejscem prowadzenia pracy.
Może być to również wypadek podczas podróży służbowej również w okolicznościach, które nie są związane z pracą. Nie dotyczy to wypadków, które były wywołane postępowaniem pracownika, które nie ma związku z wykonywaniem zleconych mu obowiązków.
Osobną kategorią są wypadki w drodze do pracy lub z pracy, które także powinny być zgłoszone pracodawcy.
Rodzaje wypadków przy pracy
Wypadki przy pracy dzielone są na kilka głównych kategorii:
- Wypadek śmiertelny – jest to wypadek, na skutek którego nastąpiła śmierć pracownika w czasie do 6 miesięcy od momentu zdarzenia.
- Wypadek ciężki – wypadek, w trakcie którego doszło do ciężkiego uszkodzenia ciała, rozstroju zdrowia, naruszenia podstawowych funkcji ciała, nieuleczalnej choroby, choroby zagrażającej życiu, trwałego schorzenia psychicznego, częściowej lub całkowitej niezdolności do pracy, zniekształcenia, oszpecenia ciała.
- Wypadek zbiorowy – w którym uczestniczyły przynajmniej 2 osoby.
- Wypadek wywołujący czasową niezdolność do pracy – inny wypadek, który nie jest ciężki lub śmiertelny.
Obowiązki pracodawcy w razie wypadku w pracy
Gdy dojdzie do wypadku przy pracy, pracodawca zobowiązany jest do poniższych czynności:
Udzielenie pierwszej pomocy poszkodowanemu
Pracodawca powinien udzielić pierwszej pomocy lub wezwać służby od razu po zauważeniu wypadku w pracy.
Zabezpieczenie miejsca wypadku
Następnie pracodawca powinien odpowiednio zabezpieczyć miejsce wypadku, aby nie dopuścić na nie innych osób, zatrzymać maszyny i nie dopuścić do ich ponownego uruchomienia. Nie można zmieniać położenia maszyn i urządzeń, które spowodowały wypadek, ponieważ będą one istotne dla ustalenia jego okoliczności.
Zawiadomienie okręgowego inspektora pracy i prokuratora
Przekazanie informacji o wypadku dotyczy wypadków ciężkich, śmiertelnych i zbiorowych.
Powołanie zespołu powypadkowego
Zespół powypadkowy powołany przez pracodawcę ma obowiązek ustalić okoliczności wypadku oraz ich przyczyny. Zespół następnie przygotowuje protokół powypadkowy, w którym zawiera konkluzje.
Przekazanie protokołu powypadkowego do poszkodowanego i inspektora pracy
Przekazanie go do inspektora pracy jest niezbędne w przypadku wypadku ciężkiego, śmiertelnego albo zbiorowego.
Zarejestrowanie wypadku przy pracy
Pracodawca musi zarejestrować wypadek przy pracy w odpowiednim rejestrze wypadków.
Przygotowanie statystycznej karty wypadku
Statystyczna karta wypadku przygotowana jest na podstawie protokołu powypadkowego albo karty wypadku i przekazywana jest ona do urzędu statystycznego.
Obowiązki pracownika w razie wypadku w pracy
Pracownik, który doświadczył albo zauważył wypadek przy pracy, powinien, w razie możliwości, poinformować o tym jak najszybciej swojego pracodawcę.
Jednocześnie powiadomienie o wypadku nawet wtedy, gdy dojdzie do znacznego upływu czasu, nie powoduje zwolnienia pracodawcy z obowiązków.
Skład zespołu powypadkowego
Jednym z obowiązków pracodawcy jest powołanie zespołu powypadkowego.
W skład tego zespołu powinny wchodzić dwie osoby – pracownik służby BHP oraz społeczny inspektor pracy.
Gdy pracodawca nie ma obowiązku powoływania służby BHP, wówczas w skład zespołu mogą wchodzić pracodawca lub pracownik zatrudniony w innej pracy, specjalista zewnętrzny.
Gdy pracodawca nie ma obowiązku powoływania społecznej inspekcji pracy, wtedy członkiem zespołu jest przedstawiciel pracowników po szkoleniu BHP.
Gdy powołanie zespołu nadal nie jest możliwe, wtedy w jego skład mogą wchodzić pracodawca oraz specjalista zewnętrzny.
Świadczenia dla poszkodowanego w wypadku przy pracy
Pracownik poszkodowany w wypadku przy pracy lub inna uprawniona osoba może skorzystać z poniższych rodzajów świadczeń:
- Zasiłek chorobowy,
- Zasiłek wyrównawczy,
- Świadczenie rehabilitacyjne,
- Odszkodowanie wypłacane jednorazowo,
- Renta na skutek niezdolności do pracy,
- Renta rodzinna i dodatek do renty rodzinnej,
- Renta szkoleniowa,
- Dodatek pielęgnacyjny,
- Pokrycie kosztów leczenia.
Dodatkowo pracownik, który uległ wypadkowi przy pracy, może również otrzymać odszkodowanie za uszkodzenie lub utracenie jego przedmiotów osobistych i niezbędnych do wykonywania pracy, poza uszkodzonymi pojazdami samochodowymi i wartościami pieniężnymi.